Jak si vytvořit vlastního Funko Pop hrdinu

neděle 22. dubna 2018

Pokud mě sledujete na Instagramu, mohli jste si všimnout, že jsem začala s přetvářením Funko Pop figurek. Enormní množství z vás se mě průběžně ptá na postup, dnes bych vám tedy chtěla vše osvětlit s shrnout. Meze vaší tvořivosti se nekladou, já se soustředím hlavně na literární postavy, vyrobené mám však i tři muzikálové (dobře, ještě mám čtvrtou, ale tu jsem si koupila z Etsy).

Správně se tomu říká Custom Pop, ale to jen v případě, že tvoříte s prázdným modelem. Pokud si tak jako já koupíte již vytvořenou Funko Pop postavičku, přemalujete si ji a eventuálně doplníte hmotou (upřesním později), jedná se o podkategorii „repaint“. Začněme tedy od začátku.

Pozn. Moc se tímto omlouvám, že z vás budu místy dělat blbce, kteří nikdy barvy neviděli, ale raději rozepíšu vše dopodrobna, než abych na něco zapomněla. Jo a taky za to štěkání, že něco musíte dělat, není účel vás komandovat, ale zajistit vám ty nejkrásnější figurky na světě.


Bella Swan a přetransformovaná Anastasia

Výběr figurky

Pokud se vám bude chtít, můžete si koupit prázdnou formu na přetvoření, nejjednodušší je však pořídit si již hotové Funko, které se nejlépe podobá vašim představám a přemalovat ho. Což, jak vidíte na obrázku nad tímto odstavcem, může vypadat jako moje práce s Bellou Swan. Určitě není nutné, aby Funko mělo bílé šaty, nebo určitou barvu vlasů, jediné, na co byste se opravdu měli soustředit, je barva pleti a sklon obočí, ačkoliv i tento element se dá změnit. Čím méně práce budete muset na postavičce provést, tím lépe. A ne, výsledek nebude nikdy perfektní, na to úplně zapomeňte.

Zatím nehotové figurky

Trhání hlav

Může se stát, že budete chtít hrozně moc tělo jedné Funko a hlavu druhé Funko. Donedávna jsem se tím nezabývala, v podstatě jsem proces doteď nedovedla do konce, předpokládám ale, že od závěrečného kroku mě už dělí jen sekundové lepidlo/tavná pistole, to se ještě uvidí.

V každém případě, pokud budete chtít trhat hlavu, postačí vám fén a ruce. Krk musíte nahřát (pár minut, doba se u každého Funko liší) a v momentě, kdy zjistíte, že jde hezky dolů, tedy lepidlo se stává tekutým a opravdu cítíte, jak ten kroužek z hlavy povoluje, stačí ji pomaličku a opatrně odloupnout. Výsledek můžete vidět na obrázku nahoře.

Tady se nabízí varování, že může vylézt i možnost s přebývajícím kolíčkem, na který hlavička nepůjde nasadit, tak jak to vidíte na obrázku fešácky ukázané šipkou. Opět platí fén a tentokráte i nůž, nahřátá hmota lze při velmi opatrném zacházení (ale zas ne moc opatrném, pokud to celé nechcete jen pižlat) snadno odříznout. Osobně si myslím, že na zadělání stačí tavná pistole, pokud doma nemáte, sekundové lepidlo bude taky OK. Krk bude i po tomto zásahu stále hybný, protože se nachází ve středové části, se kterou nic neděláte. Tedy nepředpokládám, že tam budete cpát lepidlo.

Bella Swan, později předělaná na Anastasii

Pokud chcete na ramenou nějaké detaily, po nahřátí fénem by údajně i krk, tak jak to vidíte výše na obrázku, měl dobře vylézt a při opětovném nahřátí (tentokrát bez lepidla, protože jinak by postavička nemohla otáčet hlavičkou, přičemž je to fakt zbytečné, když se to tam hezky zašprajcne i bez přilepení) a s trochou snahy i dobře zalézt zpátky. Já osobně jsem tento princip ještě nezkoušela, když mi však přišla Bella Swan a já zjistila, že má uvolněnou hlavu, snadno mi šlo v tomto případě a dokonce i bez fénu tělíčko i s krkem oddělit a zase nasadit, takže o reálnou možnost se určitě jedná. Tím vás nevybízím, abyste to bez fénu dělali, krk byste tím jen zlomili, tohle byl ojedinělý případ pravděpodobně vadného kusu z výrobny, i proto byla ze začátku hlava nasazena moc nízko. V každém případě mi to při tvorbě velmi pomohlo, korálky jsou tak i na ramenou nasazeny velmi precizně.

Pokud se vám nedopatřením něco ulomí, zachovala bych chladnou hlavu, vzala nůž a sekundové lepidlo a mělo by to jít spravit. Mně samotné se to ještě nestalo, je tedy možné, že vás zbytečně jen děsím.

Jamie

Nůž a fén

Pokud jako já zjistíte, že má figurka detail, který nepotřebujete, jako například Elizabeth a Jane Bennet s jejich meči, je úplně super možností hmotu nahřát fénem a přebytečnou část v momentě, kdy se stane flexibilní, uříznout. Poté buď dohladka zbrousíte brusným papírem a potom zabarvíte (postup bude popsaný níže), nebo zaděláte hmotou tak, jak jsem to například udělala u Jamieho a jeho copánků. Protože Jamie copánky nevede. Tedy v knize ano, ale to nejsou ozdobné mini copánky po stranách, ale jeden velký cop, takže musely jít prostě pryč.

Nahříváním by eventuálně mělo jít bezpečně změnit i polohu určitého údu, zatím jsem ale nezkoušela.

Christine

Hmota

Druh, který používám: Creall Modelovací hmota samotvrdnoucí (kolem 50 – 60 Kč)

Druh, který by měl fungovat: Absolutně jakákoliv samotvrdnoucí hmota, klidně opravdu levně zakoupitelná

Zacházení: Množství by vám mělo vystačit na nějakou dobu, když do ní hodíte pár kapek vody, promnete a uložíte do neprodyšného, nebo prostě pevně zauzlovaného sáčku, vydrží vám opravdu dlouho, s tím, že by neměla vyschnout

Inej (vlasy z hmoty)

Pokud se rozhodnete manipulovat s hmotou, dělejte tak před nanášením barev. Jestli budete tak, jako já používat samotvrdnoucí hmotu, nemůže se nic stát, při troše snahy by dokonce i ve ztuhlém stavu měla jít odloupnout. S tou, co se dělá v troubě, nemám zkušenost, v případě nouze na internetu ale určitě najdete návody (pokud jste nešikovní tak jako já, tak bych sáhla raději po té samotvrdnoucí).

Kouzlo samotvrdnoucí hmoty je v tom, že po 24 hodinách (někdy i dříve, nebo déle, podle toho, kolik jste při modelování vyplýtvali vody a jaké je její množství) je krásně ztuhlá a snadno nabarvitelná. Nemusíte hlídat troubu, prostě ji necháte uschnout a tečka. Může se tedy stát, že vám bude špatně držet a v zaschlém stavu se vám odloupne – to, když podklad nedostatečně nenavlhčíte, takže vlhčit, vlhčit, vlhčit –  v takovém případě vezměte ZASCHLÝ kus hmoty a použijte lepicí hmotu TACK-IT (můj druh je Lepicí hmota Faber-Castell TACK-IT, stojí kolem 60 Kč, mám pocit, že ji vyrábí i Kores a další firmy) a přilepte ji tam. Důvod proč lepicí hmota a ne sekundové lepidlo? Chorobný strach, že to nalepím špatně a nepůjde s tím hýbat, lepicí hmota je pro mě úžasná novinka, protože drží perfektně, ale taky jde dobře odlepit, takže se nejedná o nezvratnou instantní katastrofu.

Až budete samotvrdnoucí hmotu barvit, nelekejte se, když začnete mít pocit, že začíná nasakovat vodou. Pokud cítíte, že to voda snese dál, natírejte, pokud se stává až moc snadno modelovatelnou, dejte jí pár hodin oddych a dokončete potřebné barvení, je to cena za to, že ji nemusíte dávat do trouby.

Jamie a Kell

Modelování s hmotou není snadné, někdy ji můžete použít na detaily, jindy na celý účes. Drobné detaily, na které jsem je použila, bylo zadělání rozparků sester Bennetových, nebo motýlku Kella, protože mi na motýlka prostě neseděl. Podstatně větší věci jsem s ní prováděla u Jamieho, a to u již dříve zmíněných copánků, ale také košile, nebo Anastasiina a Christinina účesu. K modelování mi nejlépe slouží prsty, občas použiji modelovací nástroj původně určený pro děti (poslouží opravdu cokoliv z obchodu určené na modelování, moje nástroje jsou dřevěné z AliExpressu, nemyslím si, že bych vám je musela fotit, protože opravdu nezáleží na tom, co si na modelování koupíte).

Vyhrajte si s tím a ono z toho něco vznikne, 99% času nevím, co dělám, takže v této oblasti kloudné rady rozdávat asi nebudu. Snad jen, že po zatuhnutí bruste a bruste, a to dohladka, aby to co nejlépe navazovalo na okolní povrch figurky. Když ne, smiřte se s tím, že to bude vypadat jako moje spoje u Jamieho účesu níže.

Z formy můžete také dělat dodatky k figurce. U Elphaby (najdete ji víc dole, je celá zelená) jsem přidělávala klobouček a košťátko (spodní část košťátka mimochodem úplně jednoduchá, prostě to chtělo co nejvíc náhodných rýh ostrým nástrojem, tak se nad tím snažte moc nepřemýšlet a jděte co nejjednodušší cestou).

Jamie

Odstranění barvy z Funko

Tento krok zatím nepraktikuji, v budoucnu si chci ale pořídit mini brusku, abych tak mohla činit. Proč? Protože není dobré aplikovat barvu na barvu a než bych všechno odstranila brusným papírem, nebo odlakovačem, upadly by mi ruce. Do tohoto kroku můžete a nemusíte jít, každopádně to figurku lépe připraví na následné barvení a barva hezky přilne. Důvodem je, že hladký povrch se hůře barví a barva z továrny, co je na Funko Pop figurkách, činí z už tak docela hladkého povrchu, povrch ještě hladší. Zamezit by se tak mělo příliš viditelným tahům štětce, i případným nesnázím s barvami. Ale je to fakt volitelné a mnou zatím nevyzkoušené.

Štětce

Malujte s tím, co vám jde dobře do ruky, mně nejvíce vyhovují vodou plnitelné štětce, které seženete na AliExpressu. Osobně mi přijde, že tahy jsou s nimi méně viditelné a i kdybyste nepoužili vodou plnitelnou část, vykonají moc dobrou službu. Na AliExpressu je najdete pod heslem „water brush“ v několika různých velikostech, kus do 20 Kč. Doporučuji víc do zásoby.

Btw. Já tu paletu i štěstce fakt pilně umývám, mýdluju, octuju, ale ono se to stejně zabarví. 

Jamie a Kell – bílé části jsou Primer

Primer

Druh, který používám: Primer podkladová barva akrylová bílá 100ml, značka Pentart, cena cca 90 Kč

Druh, který by měl fungovat: Jakýkoliv akrylový Primer na vodní bázi

 

Ano, Primer (jinak řečeno základní nátěr) použít musíte, dokonce i v případě hmoty. Jedná se o základní podkladovou barvu, někdy je v bílé, někdy v šedé barvě, důležité je, abyste ji na tu část, kterou jdete barvit, opravdu dali. Barvy se nebudou jinak dobře přichytávat, povrch bude lepkavý a tahy štětcem budou opravdu HODNĚ viditelné. A nezachrání to ani lak. Řeďte do té míry, kdy je primer, jak se říká „milky“, tedy ne moc vodnatý, ale zase ne tak hustý. Nanášejte klidně v několika vrstvách, ale vždy až po zaschnutí té předchozí. Prostě do té doby, než původní barva figurky bude nerozeznatelná.

Jamie a Elizabeth ve fázi přetírání obličeje kvůli obočí

Pozn. Pokud budete chtít své vlastní obočí figurky, tedy nejen formou jiné barvy, ale i sklonem, musíte natírat CELÝ obličej včetně očí a řas tak, jak to vidíte u Jamieho a Elizabeth výše (to už je ve fázi barvení, ale víte, co tím myslím). Jinak vám práce s figurkou bude trvat zbytečně dlouho a ve výsledku bude vyžadovat víc času. Může se hodit odstranit obočí, u jedné figurky mi právě to neodstraněné pod pleťovou barvou prosvítá. Odstraňujte odlakovačem, nebo brusným papírem.

Pozn. Malířská páska, co vidíte na Elizabeth výše + ještě na pár fotkách se neosvědčila, barva se po okrajích nerozprostřela tak, jak měla a dodnes je to znát, takže za mě nepoužívat a raději dát na přesnost.

Claire a Elphaba

Barvy

Druh, který používám: Hobby Acryl matt Nerchau – lze zakoupit základní sada, kus bývá za cca 70 – 90 Kč

Druh, který by měl fungovat: Jakékoliv akrylové barvy matného vzhledu (lesklé jsou volitelné, ale pak musíte podle nich vybírat lesklý lak, navíc mi neodpovídají k původnímu vzhledu Funko Pop figurky) určené na různé povrchy, a to hlavně plast – pokud barvíte pleť a máte na to prostředky a um, můžete použít barvu ve spreji, nebudou tak viditelné tahy štětcem, sama ale neuplatňuji

Inej

Po zaschnutí primeru přichází barvičky. Opět, ředit do „milky“ fáze, aby byla barva hezky roztíratelná, ale ne moc vodnatá. Když to s vodou přepísknete, znáte to ze základky. Víc barvy.

Najděte si i principy míchání barev, nebojte se experimentovat. Sama mám moc ráda práci s metalickými barvami (ty, co jsem použila na vlasy Kella a Jamieho), časem je dobré i přijít na to, které barvy po zaschnutí a práci s lakem tmavnou, nebo světlají (Jamieho pleť měla být víc bronz a je spíš tmavší, ale právě po nalakování mi barva o odstín ztmavla, takže teď vypadá tak, jak vypadá, ale samotné mi to nevadí, protože je to pořád v mezích bronzového opálení, které Jamie vlivem práce na slunci v knize opravdu měl).

Pokud budete dělat vlastní obočí, připravte se na pravé peklo. Já ho dělám třeba patnáctkrát, tím pak velmi snadno kazím původní tahy štětcem na pleťové barvě. To jen tak na okraj, jak nešikovná opravdu jsem a že to opravdu zvládnete taky a velmi pravděpodobně lépe, než já.

Když přetáhnete, tam, kde mít barvu vůbec nechcete a nepodaří se to setřít vodou, takže už je to v zaschlém stavu, opět, odlakovač je váš kámoš. V žádném případě ale netlačte a pokud to ani tak nepomůže, ano, budete se s tím muset smířit, nebo danou část taky nabarvit.

Kell

Lak

Druh, který používám: Lak matný 100ml, značka Pentart, cena cca 90 Kč

Druh, který by měl fungovat: Jakýkoliv akrylový lak na vodní bázi s matným vzhledem (pokud používáte lesklé akrylové barvy, pak lesklý lak)

 

Ano, lakovat musíte, a to po zaschnutí poslední vrstvy barvy. Barvy to uzavře, nebude se na ně chytat prach, celkově bude vzhled lepší. I když to některou barvu může zesvětlit, nebo ztmavit, lakujte. Že lak vypadá v nádobě bíle, je normální, po zaschnutí bude průhledný. Opět řeďte do milky stavu, aby nebyl tak hustý. Po nalakování byste měli mít hotovo, celý postup od primeru přes barvy až po lak opravdu musíte uplatňovat i na samotvrdnoucí hmotu. Pokud jste zjistili, že jste něco dodrbali, nouzově můžete použít barvu a znovu lak. Tedy, nepředpokládám, že je to správný umělecký postup a pravý umělec by mi za to urval ruce, ale už jsem to v pár případech udělala. Ne, že byste to měli uplatňovat denně, chyby pokud možno vychytejte už když barvíte.

Elphaba

Třpytky a další blbosti

Může se stát, že v budoucnu budete chtít své figurky nějak ozvláštnit, já říkám, že sakra ano, meze se opravdu nekladou. Sama mám zkušenosti jen se třpytkami, tam je úplně nejideálnější je nasypat rovnou do barvy a natírat, protože se tak náhodně rozprostřou, pokud tu možnost nemáte a podobně jako já chcete třpytky prostě jen nasypat na hotový povrch, natřete nejdřív lak a třpytky potom opatrně drolte na stále ještě nezaschlý lak. Až zaschne, ujistěte se, že se vám třpytky nelepí na prsty, pokud ano, přetřete lakem znovu, ale třpytky už pokud možno nepřidávejte. Vrstev může být v tomto výjimečném případě víc, ale nepřehánějte to, v každém jiném případě se lak nevrství.

Jane Eyre a Nina

Co když něco opravdu zkazím?

Nic se nedá opravdu zkazit. To, co vidíte nahoře jsou figurky, u kterých jsem si myslela, že jsou úplně totálně odrovnané, ale jak vidíte na dalších fotkách níže, s trochou citu, odlakovače a další dávkou barev jde spravit všechno.

Jane Eyre a Nina

Na co dalšího se barvy mohou hodit

Nesnáším, když mi přijde figurka, která má kaz. Světlá skvrnka na oku, vykakaná duha jednorožce na řasách (jako fakt, byl to celý barevný flek a vypadal strašně), černá skvrna na kalhotách… V tu chvíli jsem strašně ráda, že mám odlakovač a barvy. Pokud se jedná o oči, jednoduše zamaluju černou (je to fakt malá ploška, tak jsem zatím na tento účel nepoužila primer), pokud o nějakou skvrnu, nejdříve zkusím horkou vodu a vatovou tyčinku, s tím, že dři opravdu hodně, pokud to nezabere, vezmu do ruky odlakovač, který naopak používám velmi šetrně a pokud i při šetrnosti odlakovačem setřu nějakou barvu, nakonec si opravdu beru ten primer, míchám barvy a fixuji lakem. Výsledek je téměř k nepoznání.

Elizabeth a Jane Bennetovy

Spokojenost s vlastními chybami

…je důležitá, protože nic nikdy nebude perfektní a časem se budete jen zlepšovat. Pokud se vám tato spokojenost podaří, můžete si říct, že jste beze srandy ušetřili dva tisíce, protože na Etsy se za takovou cenu tyto figurky opravdu prodávají. A když ne, tak se na tuto cenu velmi snadno vyšplhají, protože DPH a clo. Mám s tím zkušenosti, dnes už se ani nesnažím si z ciziny Custom Popy objednávat, protože si figurku dokážu vyrobit sama. Své figurky, nutno dodat, opravdu miluji. Dokonce i tebe, moje Nino, s tou divnou skvrnou ve vlasech, ke které nevím, jak jsi přišla! To byla jen tak mimochodem moje první přetvořená Funko Pop figurka.

Nina

Christine

Okomentovat