Jako člověk ve světě magie | Divotvůrce

středa 9. května 2018


Percy Jackson, Harry Potter, Eragon. Všechna tato jména mají něco společného – jsou výjimečná. Vlastnosti, díky kterým vystupují z řady, mohou časem vyblednout, nikdy však úplně nezmizí. Téměř protikladem jsou pak hrdinové outsideři, jež se světy kouzel, magie a nadpřirozena musí protloukat s neobyčejností, která je nebezpečná. Neobyčejností nám vlastní, která nás, pouhé smrtelníky neopravňuje vládnout živly, ani čarami, ale nutí nás se spoléhat na vlastní obratnost a důvtip, v cizích světech s o to větší zoufalostí.

Ano, hlavní hrdina Kellen Divotvůrce je jeden z nás, prosťáčků, kteří spíš než mocí vládnou rozumem. Na tom by nebylo nic špatného, to by ale Kellen nesměl žít ve světě, kde jedinci jako on posluhují těm, co zmiňovanou moc vlastní – těm, co disponují magií.

A kolik pásků jsem rozzářil já? Kolik vytetovaných symbolů se rozvlní a zažehne pod mými rukávy, až přivolám vysokou magii, která je nerozlučně spjata s mým lidem?
Žádný.

Kellenovi v žilách proudí mocná krev čarodějů, jako Sha‘Tep, člověk bez magického nadání, však není schopen si podrobit ani jeden pásek. Kellen přitom ví, co ho v případě, že neovládne ani jednu z šesti magických sil, které označují právě takové pásky, čeká. V lepším případě posluhovačství zástupcům Jan’Tepu, divotvůrců s nadáním, které on postrádá, v tom horším těžké práce, které jeho tělo brzy zlomí. Jeho vyhlídky do budoucna nejsou nikterak lákavé, záhada jménem Ferius Parfax by to však mohla změnit. Otázkou zůstává, zda to bude stačit.

Musím se přiznat, čím častěji čtu o hrdinech spoléhajících na svůj vlastní důvtip, tím víc se mi dostávají pod kůži. Velmi jsem si oblíbila Rhye z Temnější tváře magie, jako miliony dalších jsem žila pro Šest vran a sakra moc se zamilovala do Hirky z Ódinova dítěte. Pro outsidery mám slabost, když jsem si tedy přečetla anotaci k Divotvůrci, který sliboval ukázkového (nikoliv však bezbranného) jedince svého druhu, k tomu triky a iluze, tak trošku jsem se hecla, že i kdyby to nemělo být tak moc „bestseller“ jak další knihy ve své kategorii (přeci jen má Divotvůrce na Goodreads ne nepříliš vysoký počet hodnocení), musím to alespoň zkusit. Někdy nechápu, podle čeho se ty tisíce-desetitisíce-statisíce hodnocení řídí, vážně ne.

Měl jsem plné zuby jejích triků a her. Do každé maličkosti, kterou mě naučila, byla zamotána nějaká zkouška nebo léčka a nutila mě dělat věci, které jsem dělat nechtěl. Ale přestože jsem Ferius Parfax znal teprve tři dny, věděl jsem bez sebemenší pochybnosti, že ačkoli to mohl být trik, nebyl to žádný vtip.

Tohle bylo… Jak to popsat spisovně? Prostě žůžový. Sympatické postavy, hodně magie a akorát tak fantasy, aby mě to nenudilo sáhodlouhými popisy. Autor kladl velký důraz na to, aby byl z hlavního hrdiny cítit zdravý sarkasmus, to mu, pravda, ne vždy vycházelo a ne vždy podnítilo reakci, jaký zamýšlel. Co se charakterizace týče, často jsem měla pocit, že už jsem někde jinde podobnou stavbu postavy viděla. A kdybych to měla říct hodně drsně, Divotvůrce se ve výsledku pohyboval na hranici mezi „slabší verze něčeho“ a „stejně je to mnohem lepší, než tuna blbostí, co dnes vychází“.

Plný počet hvězdiček tentokrát rozdat nemůžu, postavy jsou příjemné, ale mají své nedostatky, v moři dalších navíc poměrně snadno zapadnou. Na další pokračování to ale stačí, když nic, u čtení se budete příjemně bavit a na rozdíl od jiných v této kategorii budete opravdu zvědaví, jak to dopadne. Navíc, iluze a triky dnes v literatuře  (a obecně fantasy) letí, že ano, koho by to tedy nelákalo.

Knihu můžete zakoupit v internetovém knihkupectví Knihcentrum





Oficiální anotace:

Někdy vám život rozdá karty, se kterými nejde hrát. A jedinou cestou k přežití je naučit se triky! Jste-li zasvěcenci Jan’Tepu, měli byste být připraveni prokázat své magické schopnosti a stát se divotvůrcem. Jenže Kellen nezdědil žádné magické nadání a hrozí mu naprosté zostuzení. Do města však dorazí tajemná cizinka Ferius Parfax, která ho přiměje vybrat si jinou cestu. Je složitá a nevyzpytatelná, ale možná je Kellenovou jedinou nadějí.

Název: Divotvůrce (GR)
Autor: Sebastien de Castell
Překlad: Peter Kadlec
Série: Divotvůrce
Díl: 1.
Počet dílů v sérii: 6
Počet stran: 402
Nakladatelství: Egmont
Rok vydání: 2017
Vazba: Pevná s přebalem

O autorovi:

Sebastien de Castell sotva stačil dokončit studium archeologie, když začal pracovat na svých prvních vykopávkách. O čtyři hodiny později zjistil, jak moc vlastně archeologii nenávidí, a zvolil raději kariéru horlivého hudebníka, ombudsmana, interakčního designéra, choreografa bojových scén, učitele, projektového manažera, herce a tvůrce strategie produktů. Jeho jedinou obranou proti nařčení z bezbřehého diletantismu je, že tyto věci dělá opravdu rád a každý z těchto oborů hraje tak či onak určitou roli při jeho psaní. Pevně se brání tomu, aby byl nazýván renesančním mužem, v naději, že ho za takového označí i další lidé.

Na svém kontě má fantasy sérii pro dospělé The Greatcoats, která byla nominována na cenu pro nejlepší fantasy v Goodreads, dostala cenu Gemmell Morningstar za nejlepší prvotinu, The French Prix Imaginales za nejlepší cizojazyčnou práci a cenu Johna W. Campbella pro nejlepšího nového spisovatele.

Žije v kanadském Vancouveru se svou krásnou ženou a dvěma agresivními kočkami.

Okomentovat