První a poslední zkušenost | Věř mi

pátek 9. listopadu 2018

Když na mě vykoukla novinka od Kylie Scott, bez stresu a vybírání jsem si ji zapsala na wishlist. Od autorky jsem již měla možnost číst sérii Stage Drive, což je jedna z mých oblíbených New Adult sérií, Věř mi mělo tedy podle předpokladů patřit do stejné kategorie. Jaké to překvapení, když se ze zamýšleného New Adult vyklubala Young Adultka s trochu peprnějšími scénami a trochu jiným směřováním děje, než jsem čekala.

Jistě že jsem si nečetla anotaci, u osvědčených autorů se vždycky nechám překvapit. A Kylie Scott mě tentokrát překvapila opravdu hodně, hned na začátku je hlavní hrdinka Edie svědkem loupežného přepadení. Když před jejíma očima zemřou mladí kluci, ani nevěří, že by taková jatka mohla přežít. A pak je po všem, je volná, její nejlepší kamarádka prodá její příběh všem dostupným médiím, John, kluk, který jí zachránil život, je nespravedlivě obviněn a všechno se vrací zpět do normálu. Otázkou zůstává, co se dá po takovém zážitku ještě nazvat normálním životem.

„Neschovávám se,“ opáčila jsem a napila se piva. Fuj. Pořád ho nemám v oblibě, ale nic jiného tu neměli.
Jen se na mě podíval. To je fuk, ať si myslí, co chce.
Chvíli jsme jen seděli mlčky, pozorovali večírek a poslouchali hudbu.
Připadalo mi děsivě správné mít ho po boku. Snažila jsem se ty pocity ignorovat.
„Jestli to musíš vědět, sedím tady na tomhle konci, protože Anders cáká jak magor a já se nechtěla namočit.“ Uhladila jsem si šaty na stehnech. „Je jako kachna při záchvatu nebo co. Je to skoro strašidelný.“

Věř mi nebyla lehká kniha. Od začátku se mi líbilo, že věci popisovala tak, jak by se opravdu mohly stát, žádné autorčino „vyvázla lehce, teď všechny problémy vyřešíme sexem“. Ne. Edie je po takovém zážitku v běžném každodenním životě netrpělivá, nedokáže se na nic pořádně soustředit, neztotožňuje se s běžnými starostmi, které jí dřív připadaly jako středobod vesmíru a nadskakuje při sebemenším šramotu, který ji připomíná tu noc, kdy málem zemřela. Prospěch ve škole přitom bere jako tu poslední věc, která by ji měla zajímat. Proč taky, ve srovnáním s čím si prošla, jsou to malichernosti. Ne, že by pořád nebyla určitou částí sama sebe – pořád ráda čte, nemá ráda davy lidí a cítí se méněcenně kvůli své tloušťce. Obzvlášť při pohledu na Johna.

Samozřejmě, romanci se nevyhneme. Její funkčnost tu zastává právě John, který stejně jako Edie přežil a byl nucen se změnit. Abych vás neuvedla v omyl, v žádném případě se nejedná o vztah typu „přežili jsme, teď spolu musíme být“, Edie s Johnem se vzájemně podporují, a to Johnově temnější minulosti navzdory. Každý z nich se s tlakem přitom vyrovnává jinak, v knize se kromě samotného traumatického zážitku řeší drogy a míra důležitosti denních katastrof, které vlastně žádné katastrofy nejsou.

Život šel dál, nikdo ve výsledku nezemřel. Ředitel řekl, že mi ta zapíší jako trvalý záznam. Trvalý? Ale no tak. Kulky jsou trvalé.

Ani jeden z hrdinů není svatoušek a možná právě proto se s nimi dá tak snadno ztotožnit. Kylie Scott píše velmi čtivě, sama jsem měla často tendenci se smát (dobře, dvakrát jsem vyprskla nahlas, kachna při záchvatu mě bude bavit ještě nějakou dobu), malé plus má i hlavní hrdinka Edie za čtení YA, to byla jedna z věcí, co mi vykouzlila úsměv na rtech.

Asi jediná věc, která knize ubrala na hodnocení, je právě série Stage Drive, kterou jsem opravdu zbožňovala a kde se mi hlavní hrdinové patřičně zažrali pod kůži a vůči které by se mi nezdálo fér, kdybych Věř mi dala víc hvězdiček, než kolik jsem udělila. Na zahnání čtecí krize, dokonce i malé zamyšlení právě nad tím, co je v životě důležité a co už tolik ne, je ale kniha skvělá, obzvláště s ohledem na to, že postrádá tradiční tabu a přikrášlené skutečnosti.

Knihu můžete zakoupit u nakladatelství Baronet








Oficiální anotace:

Mládí přináší mnoho nových zážitků: poprvé jdete za školu, poprvé se zamilujete, poprvé vám někdo drží u hlavy zbraň.

Den, kdy byla držena jako rukojmí při přepadení večerky, otřese celým Ediiným životem. Už nehodlá dál snášet šikanu a snobství na soukromé akademii a přestoupí na státní střední školu, kde se setká s Johnem, klukem, který riskoval svůj život, aby zachránil ten její.

Zatímco si Edie chce užívat, John se naopak touží usadit. Po letech plných večírků a prodávání drog se svým starším bratrem chce vést normální život – chodit včas do školy a začít myslet na budoucnost. Cení si přátelství s Edie, pomáhá jí držet se dál od potíží i rozšiřovat si obzory.

Brzy se však o slovo opět přihlásí temný svět plný nebezpečí, kterému už jednou jen stěží unikli. Poprvé měli štěstí a přežili, podruhé však mohou ztratit mnohem víc – jeden druhého.

Název: Věř mi (GR)
Autor: Kylie Scott
Překlad: Zuzana Ľalíková
Počet stran: 310
Nakladatelství: Baronet
Rok vydání: 2018
Vazba: Pevná s přebalem

O autorovi:

Kylie Scott patří mezi nejlepší autorky oceněné časopisy New York Times a USA Today. V roce 2013 se stala nejúspěšnější spisovatelkou romantických příběhů zvolenou komisí společnosti australských spisovatelů romantické literatury (Australian Romance Writer’s Association). Její knihy byly přeloženy do několika jazyků.

Kylie je dlouholetou fanynkou rockové muziky, milostných románů a nízkonákladových hororových filmů. Žije se dvěma dětmi a manželem v Queenslandu v Austrálii. Ráda čte, píše a surfuje na internetu.

Okomentovat