Zlo číhá ve stínu větví | Ve stínu hvozdu

neděle 19. května 2019

Název: Ve stínu hvozdu | Autor: Naomi Novik | Rok vydání: 2019 | Nakladatelství: Host

Profil knihy na Goodreads

Ve stínu hvozdu na mě vykouklo už před několika lety pod názvem Uprooted, do ruky se mi však nedostala až do doby, kdy jsem se s nadšením dozvěděla, že vyjde u nakladatelství Host. A protože obálka působila vskutku nádherně a nejedna recenze mě odkazovala na retellingy, zakročení z mé strany bylo snad už jen otázkou času.

Pokud byste náhodou podobně jako já nabyli mylného dojmu, že se jedná o další Krásku a zvíře s pár originálními prvky, tak vás (i sebe) musím opravit. Z této pohádky si Naomi Novik vzala snad jen drobnou esenci, mnohem větší hrsti nabrala ze studnice slovanských příběhů a pohádek. Zní to jako folklór? Ó ano, bohaté množství folklóru a zcela unikátní nádech pohádkovosti je této knize vlastní. Ale nepředbíhejme.

Jak už sám název knihy napovídá, co do činění budeme mít s lesy tak temnými, že by je nepozřelo ani samo peklo. Pořádek nad nimi udržuje Drak, čaroděj, který si každých deset let z přilehlých vesnic vybere jednu dívku, aby mu sloužila. Co však nepředpokládá, je kuráž děvčete, které mu cestu zkříží tentokrát, ani sled událostí, které budou následovat.

„Zlo z Hvozdu se umělo šířit nesmírně snadno.“

Jednou z nejsilnějších stránek příběhu je atmosféra. Autorka bravurně vykresluje hrůzu a stísněnost temného Hvozdu, který není jen temnou siluetou na pozadí, nýbrž hlavní hybnou silou příběhu. Posílá stvůry, přemýšlí a kalkuluje, většinu jeho záhad neví dokonce ani sám Drak.

Magie má v příběhu své pevné místo, na menší kouzla patří jednoduché striktní formule, na těžší operace delší souvětí, a to z dobrého důvodu. Jednoduché formule na těžší úkony znamenají větší úbytek sil, část jednoslovného převlékacího zaklínadla vám může místo přepychových šatů vykouzlit jednodušší oděv a pokud ho navíc zahuhláte, dostanete jen hadry. To je ostatně věc, která se mi hned od začátku velmi líbila – pevně stanovená pravidla, která autorka světu nastavila. O to víc se magie hlavní hrdinky jeví jako humorná záležitost, protože je k roztrpčení Draka všechny ohýbá. Proč také děkovat za záchranu, když můžete začít křičet, že dobrý skutek se za daných podmínek ani neměl odehrát. (Nelžu, ti dva po sobě štěkají z pýchy a rozmaru a je to nádhera.)

Hašteření mezi hlavní dvojicí jsem si užila snad ze všeho nejvíc. Dobře, já vím, může se to zdát jako poměrně jednoduchá část příběhu, ale ne v případě Agnieszky a Draka, kteří si lezou na nervy už jen přesvědčením, že jde něco jinak, než si myslí. Chemii autorka zvládala na jedničku a příběhu to dodávalo tu správnou jiskru a hravost.

„Jestli nechceš, aby někdo zemřel, nemlať ho opakovaně po hlavě.“

Ve stínu hvozdu rozhodně není žádná jednohubka, autorka příběh pojala velmi komplexně, přesto však nechybí akce, ani romantika. Jediná chybička, která mi dojem kazila, byla neporazitelnost hlavní hrdinky. Byť se ani jejímu okolí nevyhne utrpení a smrt, v určitých situacích, a to především ve druhé půlce knihy, máte tendenci si říkat, jestli by neměla už padnout vyčerpáním a zda jí věci nevychází až příliš snadno. Na druhou stranu chápu, že tato část je na místě a bylo by velmi těžké ji směrovat někam jinam, proto mi při čtení tato záležitost ani tak nevadila, spíš mi jen uhnula krapet rukou při celkovém hodnocení.

Ve výsledku jsem ubrala dvě hvězdičky, knihu jsem si ale velmi užila a celkově ji zařadila mezi své oblíbence. Svědkem mi budiž ten anglický originál, co jsem si hned po přečtení šla pořídit.

Pokud máte rádi pohádkové high-fantasy míšené s young adult, až se to jako celek jeví spíš jako román pro dospělé, Ve stínu hvozdu by pro vás mělo být to pravé ořechové. Odvážný titulek na obálce, který hlásá, že se může jednat o budoucí moderní klasiku tentokráte určitě není od věci a já smekám před umem autorky, která zvládla vybudovat funkční svět, poutavé postavy a okořenit to správným množstvím akce i množství věcí na zamyšlení. A klaním se i před nakladatelstvím a panem překladatelem, tak povedený překlad jsem už dlouho nedržela v ruce.



Knihu můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Host



Oficiální anotace:

Fantasy román, za který autorka obdržela cenu Nebula.

Agnieszka miluje své domovské údolí, klidnou vesnici, lesy a průzračnou řeku. Na hranici její domoviny však stojí zlověstný Hvozd plný zlomyslné moci, jehož stín tíživě dopadá na její život.  

Aby zlé síly zůstaly v Hvozdu, spoléhají lidé z údolí na chladného a nevypočitatelného čaroděje, známého pod jménem Drak. Ten však za svou pomoc vyžaduje hrozivou cenu: každých deset let mu musí jít sloužit jedna dívka, která se poté už nedokáže vrátit zpátky do údolí a je z něj navždy vykořeněná.  

Další volba se rychle blíží a Agnieszka má strach. Každý tuší, že tentokrát si Drak vezme její nejdražší přítelkyni Kasiu — krásnou,hodnou, statečnou Kasiu, která je vším, čím Agnieszka není. A neexistuje způsob, jak ji zachránit. Ale když Drak konečně přijde, překvapivě si vybere někoho jiného… 

Recenzní výtisk poskytlo nakladatelství Host.

Okomentovat